Hvordan finne motivasjon?

Blæææ.... Motivasjon, kom til meg...

Jeg har ikke motivasjon til å gjøre skolearbeid nå. Jeg holder på med økosystem o.l. Og jeg synes det er dødskjedelig.

Ikke engang sekseren i fysikk gir meg motivasjon nå. Men, jeg får vel bare sette i gang. Neste kapittel er ANATOMI/ERNÆRING/HELSE!! Hurra:) Det er jo det jeg kan best. Må si det er umotiverende å vite at jeg for det meste skal gjøre oppgaver som ikke interesserer meg i det hele tatt. Frister å melde seg opp til et studie som tiltaler meg litt mer enn dette, slik at jeg gjør noe jeg liker også. Men, man kan vel ikke gå på 2 forskjellige studier, jobbe, ha to barn, hus og hjem? Pluss at jeg som de fleste vet ikke er 100% frisk da. Nei, jeg får vel bare holde meg til dette slik at jeg ikke får en smell.

Blogglysten er i alle fall på topp om dagen! Så se frem i mot mange innlegg fremover. Som selvfølgelig vil inneholde interiørbilder, og mest sannsynlig antrekk. Jeg har jo så mye fint om dagen, siden jeg jobber i klesforretning!

Motivasjon

Hva er motivasjon?
Motivasjon er "det som setter handlinger i gang". Den kraften som gjør at vi føler at vi må gjøre noe eller har lyst til å gjøre noe kan kalles motivasjon. Menneskene er i utgangspunktet frie til selv å bestemme hva de vil gjøre. Vi er aktive og kan påvirke våre omgivelser. Umotiverte elever vil verken trives eller prestere opp mot sitt beste i skolen. Skolen har et stort ansvar i forhold til å fremme og opprettholde elevenes motivasjon.

Vi kan skille mellom ulike typer motivasjon: Handlinger som er utfordrende, morsomme eller interessante er indre motiverte. Men noen ganger er det krav fra de rundt oss eller indre press, som driver oss. Dette er ytre motiverte handlinger. Noen ganger kan vi ha problemer med å forklare hvorfor vi gjør ting, det ligger ingen hensikt bak handlingen, slike aktiviteter er a-motiverte. Dette er en tredeling som er hentet fra selvbestemmelsesteori (Deci og Ryan 1985).

Elevene har ulike motiver for sin innsats i skolearbeidet: I sammenhenger der det gjelder å prestere, slik det ofte gjør i skolen, kan en snakke om to motiver som gjør seg gjeldende hos elevene: Motivet for å oppnå suksess (tilnærmelse) og motivet for å unngå fiasko (unngåelse). Disse motivene får også følger for hva slags mål elevene setter seg på skolen. Noen elever har som målsetning å vise for andre hvor flinke de er, mens andre er mer opptatt av å unngå mulig tilkortkomming.

Motivasjon er viktig for elevenes personlige utvikling og kan bidra til å belyse hvordan de tar til seg samfunnets regler og normer.

Hva er indre motivasjon?
Indre motivasjon oppstår når en handling er fri fra press, fullt ut selvbestemt og kompetansegivende. I slike tilfeller er elevene oppriktig interesserte i det de holder på med og aktiviteten er tilfredstillende i seg selv. Elever som jobber i timene fordi det er moro og interessant, og som gjør leksene fordi de liker det, er indre motiverte. Aktiviteten blir det sentrale, ikke bekymringer rundt hva andre vil mene om hvordan vi presterer, eller hva slags belønning som venter når oppgaven er fullført. Noen ganger går elevene helt opp i aktiviteten og glemmer tid og sted. Utsagn som: "Er timen alt over?", eller: "Kan vi ikke få holde på litt til?" kan være tegn på indre motivasjon.

Medfødte psykologiske behov
Vi har tre medfødte psykologiske behov, som er viktige for indre motivasjon: Behovet for selvbestemmelse, behovet for kompetanse og behovet for tilhørighet (Deci og Ryan 1985). Når disse behovene dekkes oppstår indre motivasjon og selvregulerte former for ytre motivasjon. Når behovene ikke blir ivaretatt, vil det over tid gå ut over elevenes personlige utvikling.

  1. Behovet for kompetanse: Vi har et grunnleggende ønske om å utøve og utvikle våre ferdigheter og å takle våre omgivelser. Aktive elever utforsker, lærer av, og tilpasser seg miljøet. Menneskene er i utgangspunktet nysgjerrige og mestringsorienterte gjennom at vi søker utfordringer som gir økt kompetanse. Vi ser det tydelig hos 2-åringer som er i utrettelig kontakt med omgivelsene for å tilegne seg nye ferdigheter. Eksempel: Først strever barnet med å sette sammen puslespillet, den voksne kommenterer og støtter barnets læringsforsøk, deretter følger en tilfredsstillelse av økende mestring. Barnet gjentar den nyinnlærte ferdigheten, men det barnet allerede mestrer byr på få utfordringer. Barnet søker nye og større utfordringer. Denne medfødte trangen til mestre og evnen til å erobre det ukjente er forutsetninger for å nå nye milepæler i utviklingen. En oppgave må være utfordrende for at den skal appellere til kompetansebehovet.
  2. Behovet for selvbestemmelse: Elevene har behov for å bestemme hva de skal gjøre på skolen. Elever som framstår som aktører på skolen oppfatter seg som årsak til sin atferd. Elevene har et behov for å ha kontroll over sin hverdag, til selv å ha vesentlig innflytelse over hva de vil gjøre på skolen. Arbeid med selvbestemte læringsaktiviteter kan skje innenfor de rammer som læreplanen og skolen setter. Også lærernes motivasjon avhenger av at de får spillerom fra skoleledelsen.
  3. Behovet for tilhørighet: Elevene søker sosial trygghet og tilhørighet i sine omgivelser. De søker anerkjennelse i sitt sosiale miljø, samtidig som de å tar vare på sine medmennesker. Behovet kan understøttes av samvær med familie, venner, klassekamerater og andre i omgangskretsen. Samværet må være av en viss kvalitet for at de skal oppleve tilhørighet.

 



2 Søte ord

mammawesterheim

04.okt.2010 kl.18:48

Flnik du er Melissa =)!

Tenk at du klarer alt dette, bare det er en stor prestasjon i seg selv! Du er et forbilde =)!

Melissa- Pseudotvillingmamma

04.okt.2010 kl.19:35

mammawesterheim: Tusen hjertelig takk du:-) Det var VELDIG VELDIG snilt sagt! DU er også ett forbilde!!:)

Skriv ett nytt søtt ord

Melissa- Pseudotvillingmamma

Melissa- Pseudotvillingmamma

22, Sarpsborg

Jeg er en dame med tusen baller i luften, lider av ekstrem skrivekløe og enorm tankevirksomhet. Det som blir skrevet er nok ikke alltid det mest gjennomtenkte, men jeg er ærlig og blåøyd helt inn til beinet. Jeg er gift med en stilig type, og har to barn med nesten 12 måneder mellomrom. Har også ei lita mopsefrøken og en katt, som forøverig er oppkalt etter Emil i lønneberget. Vi bor i ett gammelt fransk murhus i Sarpsborg sentrum, som per nå er ett lite prosjekt i seg selv. Jeg elsker interiør, håndarbeide, blader, barn, kaffe, sjokolade og selvfølgelig familien og livet mitt. Jeg jobber innen helsesektoren, og trives med å være en omsorgsperson. På denne bloggen finner du skriblerier om livet vårt, på godt og vondt. Johannes Olander 02.09.08 Maren Elisabeth 01.09.09

Kategorier

Arkiv

hits